הפרעות שינה

שינה, כידוע, היא אחת הפעולות החשובות ביותר למען הבריאות והתפקוד שלו: לא בכדי האדם מעביר לפחות שליש מחייו בשינה, כאשר בגילים מוקדמים השינה תופסת נפח גדול אפילו יותר בשגרת החיים המתגבשת. אלא שבתחום הזה, למרבה הצער, הפער בין הרצוי למצוי הוא פשוט עצום. הפרעות שינה, קוראים לזה, וסבירות גדולה מאוד שגם אתם סובלים או תסבלו מכמה מהן לפחות.

מה זה בכלל הפרעות שינה?

הפרעות שינה, על פי ההגדרה הדי בסיסית שלהן, הן בעיות המשפיעות לרעה על שינתו של האדם. הדוגמה המוכרת והרחבה ביותר היא ככל הנראה נדודי שינה, מצב בו האדם חווה קשיים בשינה הפוגעים בתפקוד שלו במידה רבה: קשיים בהירדמות, התעוררויות חוזרות ונשנות וכן הלאה.

לצד זה, או במקביל, עלולות להיכנס לתמונה הפרעות נוספות דוגמת נחירות, דום נשימה בשינה, שיתוק שינה, סהרוריות ועוד. באתר שלנו תוכלו לקרוא הכול על ההפרעות האלה, להבין ממה הן נובעות ובעיקר מה אפשר לעשות על מנת לשפר את המצב ואיכות החיים.

אל תטמנו את הראש בכרית

בשנים האחרונות, הנושא של הפרעות שינה מקבל תשומת לב הולכת וגוברת בעולם הרפואי, בקהילה המדעית וגם בקרב הציבור הרחב. המודעות לגבי סוגי ההפרעות והנזקים האפשריים השליליים שלהן עולה, כשלצד זה הידע לגבי דרכי הטיפול נעשה רחב אפילו יותר. השורה התחתונה היא שיש כיום הרבה מה לעשות כדי להקל על מצבם של הסובלים מהפרעות שינה, ולכן הטעות הגדולה ביותר שאפשר לחשוב עליה היא לקחת את הבעיה כמובנת מאליה או ככזו שאי אפשר לטפל בה.

אז מה עושים? תרתי משמע, מתעוררים.

צעד הראשון בהתמודדות עם הפרעות שינה הוא אבחון שלהן. מכיוון שההפרעות האלה מתרחשות בזמנים שהאדם ישן, לעיתים הוא עצמו אינו מודע להן אלא לתסמינים ולהשפעה של הקשיים על חייו. לכן עליו להיות מודע לנזקים האפשריים של ההפרעות ולגשת לאבחון מקצועי על ידי רופא שינה כאשר הוא חווה אותם – ייתכן מאוד שהמקור הוא בעיות שינה הניתנות לטיפול. בנוסף ניתן לערב את הסביבה הקרובה של האדם, כשדוגמאות מובהקות לכך הן נחירות או דום נשימתי בשינה.

האבחון בפועל כולל בחינה מקיפה של התסמינים, בדיקת מדדי השינה במעבדות ייעודיות ובדיקות משלימות (דוגמת בדיקות דם) להבנת הגורמים שעשויים אולי להסביר חלק מסוים מההפרעות.

איך ניתן לטפל בהפרעות שינה?

יש מגוון רחב של טיפולים בהפרעות שינה, הן ברפואה הקונבנציונלית והן תחת המטריה הרחבה של הרפואה המשלימה. במקרים רבים, נקודת ההתחלה תהיה אבחון מקיף של שורש הבעיה ושינוי שגרת ואורח החיים על מנת להקטין את הסיכויים ל"תופעות הלוואי" של הפרעת שינה. אם ההפרעה נובעת מבעיה נפשית או רגשית, או לכל הפחות מוחמרת ממנה, יכול מאוד להיות שפתרון שורשי של הקשיים האלה יביא לשיפור הדרוש בשינה. במובן הרחב יותר ניתן לפנות לקבלת טיפולים אישיים, פסיכולוגיים או רגשיים, במגוון שיטות הידועות כיום – פסיכותרפיה, דמיון מודרך, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי וכן הלאה – לצורך איתור מקור הבעיה.

ניתן למצוא כיום כדורים ותרופות המיועדים להפרעות שינה, בצורה ישירה או עקיפה: כך למשל נמצא כי תרופות למטרות רפואיות אחרות עשויות בין היתר להקל גם על השינה. קחו בחשבון את תופעות הלוואי של התרופות האלו, ואת העובדה שיש הרואים בהן בעלות פוטנציאל פגיעה באיכות ובטיב השינה עצמה – לדוגמה, דילוג על חלק משלבי השינה החיוניים כל כך.
הרפואה המשלימה מציעה אף היא לפתרונות להרגעת הנפש ולטיפול ממוקד בהפרעות השינה. כך למשל נמצא כי ישנם צמחי מרפא שיכולים לעשות עבודה יעילה בהקלה על קשיי השינה, צמחים שפשוט ובטוח מאוד לשלב בשגרת החיים שלכם.

עוד כתבות בנושא הפרעות שינה:

שיתוק שינה

שיתוק שינה

מצב של שיתוק שינה מתרחש בשלב שלאחר ההתעוררות או לפני כן. מדובר בשיתוק זמני של הגוף, כאשר המוח נמצא במצב ערות אך הגוף עדיין ישן.

קרא עוד »
סהרוריות

סהרוריות

מצב של סהרוריות מתאר עירנות של הגוף בצורה כזו או אחרת וזאת במהלך השינה. בדרך כלל בקרב צעירים ואנשים מבוגרים זמן שנת REM קצרה יותר,

קרא עוד »