יקיצה או התעוררות – מה יותר נכון לגוף שלנו?

האדם מבלה למעלה משליש מחייו בשינה, שנמשכת לרוב כמה שעות לפחות. השאלה שצריכה להישאל היא מהי הדרך הנכונה לסיים את השינה, על חמשת שלביה,יקיצה או התעוררות - מה יותר נכון לגוף שלנו? ולחזור למצב של ערות – גם אם לפרק זמן קצר מאוד.
במאמר הבא נציג לכם את ההבדלים שבין יקיצה להתעוררות וננסה להחליט, יחד אתכם, מה הדבר הבריא ביותר לגוף שלנו.

יקיצה, התעוררות ומה שביניהם

הצעד הראשון הוא להבין למה בדיוק הכוונה בכל אחד מהמונחים החשובים בהם אנחנו עוסקים במאמר. אם נצמדים להגדרות המקובלות, יקיצה היא מצב בו אנחנו מתעוררים לפרק זמן קצר מאוד (סביב כ-15 שניות) במהלך הלילה. כתוצאה מכך, האדם לא ישים לב בכלל שהוא עבר למצב של ערות ויחזור במהרה לשנת הלילה שלו. אם נוצר מצב בו היקיצה מתארכת, מסיבה כזו או אחרת, אנחנו מתחילים כבר לדבר על התעוררות. יש להדגיש שבקרב אנשים הסובלים מהפרעות שינה, דוגמת נחירות או דום נשימה בשינה, קיימת סבירות גבוהה הרבה יותר ליקיצות ולהתעוררויות גם יחד.

יש כמה מונחים אחרים שחשוב להבין כדי לראות איך בדיוק זה עובד. שאלה מרכזית היא מהן הנסיבות שהביאו לאותה התעוררות. יקיצה טבעית, כפי שניתן להסיק משמה, היא מצב בו אנחנו עוברים למצב ערות מגורם פנימי, בגוף שלנו, ולא חיצוני (דוגמת השעונים המעוררים למיניהם). בתרחיש החיובי אנחנו נעשה זאת לאחר כמה שעות שינה רצופות, עם סיום מעגל החלומות בשעות הבוקר.

יקיצה שאינה טבעית, לעומת זאת, מתרחשת עקב גורם חיצוני כלשהו: רעש (החל משעון שהזכרנו קודם ועד לשכנים צעקניים), מגע וכן הלאה. יקיצה שכזו אינה מומלצת לטווח הארוך, וכמובן שגם במקרים בהם היא מתרחשת לפני שהגענו למכסת שעות השינה המומלצת בהתאם לגיל שלנו. אדם המתעורר ביקיצה שאינה טבעית – במיוחד "לפני הזמן" – עלול "לקום על צד שמאל". הוא יחוש פעמים רבות כאילו הוא קם, אבל לא באמת ער. לעיתים הדבר מלווה בכאבי ראש, בעצבנות ובתחושה מתמשכת של מתח החולפים כעבור פרק זמן מסוים.

אז מה ניתן לעשות?

גם אם יקיצה במהלך הלילה היא דבר טבעי, לפחות במידה מסוימת, קיימות דרכים לשפר את המצב. מכיוון שהפרעות מרובות בשנת הלילה אינן מרובות ועלולות לשבש את התפקוד במהלך היום-יום, חשוב לאתר את הגורמים המביאים לאותן יקיצות ולפתור אותן במידת האפשר. אם הסיבה להתעוררות שאינה טבעית היא במקור חיצוני, דוגמת רעשים, חשוב לנסות ולהפחית אותם ככל שניתן. לא תמיד זה אפשרי כמובן – חשבו על הורה עייף שקם כמה פעמים במהלך הלילה לקול בכי התינוק שלו – אבל זהו האידיאל שכדאי לשאוף אליו.

באורח החיים העמוס של המאה ה-21, קשה פעמים רבות לשמור על שינה תקינה או למנוע התעוררות. בעוד רבים מאיתנו מתנהלים על פי השעון המעורר שלהם, רצוי לשאוף למצב בו לפחות בחלק מהימים ניתן לשעון הביולוגי שלנו לעשות את העבודה. גם כאשר סדר היום קבוע ואפילו מחמיר, מחזורי שינה קבועים יאפשרו לנו לקום באופן טבעי אפילו דקות ספורות לפני השעון המעורר. המסקנה הברורה היא שכדאי לעשות את מירב המאמצים לישון פחות או יותר באותה שעה, וכמובן שגם לקום בזמן. בכל מקרה בו ההרגלים שקבענו לעצמנו משתנים, עשוי להיות צורך בתקופה מחודשת של הסתגלות.

לקריאה נוספת:
Wake-Up Tips: How to Make the Morning Easier – WEB MD
How to Train Yourself to Wake Up on Time in the Morning – HealthLine