בדקו: האם אתם ישנים מספיק?

שינה היא אחת הפעולות ההכרחיות והחשובות ביותר שאפשר לחשוב עליהן. מעבר לעובדה ששינה מאפשרת לגוף שלנו "להטעין מצברים" ולקבל את האנרגיהבדקו: האם אתם ישנים מספיק? והמנוחה החשובים עבורו כל כך, היא תורמת לבריאות הגופנית והנפשית. מנגד, מצבים של חוסר שינה עלולים לפגוע באדם בחזיתות שונות, לעיתים עד למצב של מחלות מסוכנות, בעיות התפתחותיות בקרב ילדים ושלל סיכונים לא נעימים.

גם אם רבים מודעים לצורך לישון כמה שיותר, חלקם הגדול לא בהכרח יודע במה בדיוק מדובר ומהן ההמלצות הנקודתיות. המאמר הבא ינסה לעשות לכם סדר בבלאגן, תוך מתן תשובה לשאלת מיליון הדולר: האם השינה שלכם מספקת?

השילוב הנדרש בין איכות וכמות

לא צריך להיות מומחה לתום כדי לדעת שהשאיפה של כל אחד, והמצב הנחשב לבריא ביותר עבור הגוף שלנו, הוא שינה ארוכה ורציפה כמה שיותר. בפועל, יש פער גדול בין הרצוי והמצוי אצל אחוזים נכבדים מהאוכלוסייה. ייתכן שאחת הסיבות לכך היא חוסר מודעות לגבי מספר שעות השינה הדרוש, שעשוי להשתנות מאדם לאדם בהתאם לפרמטרים שונים.

הגיל הוא ככל הנראה המשתנה המשמעותי ביותר בתוך המשוואה. כיום ניתן למצוא המלצות נקודתיות למספר מינימלי של שעות שינה לקבוצות גיל שונות. ברמה הכללית, השאיפה היא לפחות לשבע או שמונה שעות שינה בלילה נתון, אם כי הדרישות כאמור משתנות בין הגילים השונים. הכלל המנחה הוא שבשנים הראשונות לחיי האדם מספר שעות השינה הדרוש הוא הגבוה ביותר – כ-17-14 שעות שינה ביממה, בשלושת החודשים הראשונים לחיי התינוקות. בגיל 5-3 שנים, אם ניקח דוגמה נוספת, השאיפה צריכה להיות ל-13-10 שעות שינה. מגיל ההתבגרות (18) ועד סביבות גיל היציאה לפנסיה, הדגש הוא על כ-9-7 שעות שינה לפחות. יש גרסאות שונות של טבלאות מהסוג הזה, וכדאי לדבוק באחת מהן כדי לראות האם אתם בכיוון מבחינת שעות השינה שלכם.

אם אתם חושבים ש"לא נורא" לפספס מדי פעם כמה שעות שינה, חשבו זאת. ישנם מחקרים שמראים שההשפעות האפשריות של ויתור על שעת שינה אחת או שעתיים יכולות להיות דומות לאלה של היעדר שינה בלילה שלם, לא פחות. המשמעות היא שאם גם לכם זה קורה מפעם לפעם – ובאורח החיים העמוס והלחוץ של המאה ה-21, סבירות גבוהה שזה אכן יהיה המצב – אתם עלולים לפגוע בעצמכם. גם אם זה קשה לשמור בכל לילה על מספר שעות השינה ורציפותה, זהו המודל שכדאי שכל אחד ואחת מאיתנו ישאפו אליו.

לעיתים, המפתח נמצא באחרים

יש אנשים שסבורים ששנת הלילה שלהם היא מצוינת, אולם בפועל אלו שחיים איתם – ובעיקר ישנים לצידם – יצביעו על ההיפך הגמור. הדוגמה המובהקת והמאוד נפוצה היא אנשים הסובלים מהפרעות בשינה, לרבות נחירות או דום נשימה בשינה. האדם הישן לא יהיה לרוב מודע לכך, אולם אין ספק שמי שנמצא לצידו עשוי להבחין באותם קשיים, הפוגעים באיכות השינה ועלולים לגרום גם לנזק קצר וארוך טווח.

אז מה עושים? פשוט מאוד: אם יש לכם יסוד מסוים להאמין שהשינה שלכם אינה תקינה (למשל, אתם ישנים מספיק שעות אבל קמים עייפים בבוקר), או סתם אתם מעוניינים לשקל שקט נפשי, שאלו אחרים. כך למשל יהיה זה רעיון מצוין לשאול את בני משפחותיכם, בן או בת הזוג שלכם או כל אדם שנמצא בסמוך אליכם בשעות הלילה האם אתם מגלים תסמינים דוגמת אלו שהזכרנו כאן. אם התשובה חיובית, ניתן אפילו לתעד את ההפרעות במטרה לשתף בהם את מומחי ורופאי השינה.

לקריאה נוספת:
How Much Sleep Do I Need? – Web MD
How Much Sleep Do We Really Need? – Sleep Foundation
Joint Consensus Statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society on the Recommended Amount of Sleep for a Healthy Adult: Methodology and Discussion