חמשת שלבי השינה

זה קורה (בתקווה) בכל לילה: אתם נשכבים במיטה, לרוב שקועים במחשבות, ונרדמים. כעבור כמה שעות אתם מתעוררים, בין אם באופן טבעי ובין אם לא, מקוויםחמשת שלבי השינה להתחיל את הבוקר ברגל ימין. מה שחשוב לזכור הוא שהשינה היא תהליך מורכב המהווה עולם ומלואו, וכולל חמישה שלבים המתבצעים זה אחרי זה.
אז מה בעצם קורה כאשר אנחנו ישנים? ואיך ניתן לשאוף שתהליך השינה יהיה מקסימלי ואיכותי? על כך ועוד במאמר הבא.

שלב 1: נכנסים לשינה

השינה, ואת זה צריך לזכור כבר בנקודת ההתחלה, מורכבת ממחזורים אשר אורכם משתנה גם בהתאם למאפייני האדם: בעוד שמחזור שינה אחד אצל תינוק למשל נמשך לרוב כ-60-40 דקות, בקרב מבוגרים מדובר בפרק זמן ארוך יותר (כ-110-90 דקות).

השלב הראשון בתהליך הוא ההירדמות, כלומר, המעבר ממצב של ערות למצב שינה. שלב ההירדמות נמשך דקות ספורות, והוא בא לידי ביטוי בכמה שינויים פיזיולוגיים שהאדם חווה: האטה של השרירים, גלי המוח ותנועות העיניים, לעיתים עם עוויתות בשרירים עקב גירויים שעובר המוח. בשלב הזה השינה שלכם מאוד קלה, ולכן כל הפרעה עשויה להחזיר אתכם מהר מאוד למצב ערות.

שלב 2: עוברים לשינה קלה

עברתם בהצלחה את הדקות של השלב הראשון? כעת מגיע שלב השינה הקלה, אשר גם ממנו ההתעוררות נחשבת לקלה באופן יחסי. בשלב זה, הנמשך כ-25 דקות, ההאטה בפעילות הגוף נמשכת. קצב הלב יורד, יחד עם חום הגוף. פעילות גלי המוח הופכת לאיטית עוד יותר, והעיניים מפסיקות את תנועותיהן.

שלבים 4-3: שינה עמוקה

רבים מתייחסים לשלבים 3 ו-4 כמקשה אחת, והיא "שנת הגלים האיטיים". אלו הם השלבים בהם השינה שלנו הופכת לעמוקה, וכמובן שגם ליעילה ולבריאה יותר. קשה יותר להתעורר בהם, גם בכל הנוגע להפרעות חיצוניות דוגמת רעשים, אולם זה אפשרי כמובן. אם כן מתעוררים במהלך השינה העמוקה, ייתכן מצב בו אתם תחושו בלבול וחוסר אוריינטציה למשך מספר שניות או דקות. לכן השאיפה היא שהשלב הזה יימשך כמה שיותר, בדרך לשינה המספקת ולתחושת רעננות בבוקר.

אם נכנסים בעובי הקורה, הרי שבשלב השלישי תנועות העיניים אינן קיימות והשרירים נעשים רפויים. חום הגוף, קצב הנשימה ולחץ הדם נשארים ברמות הנמוכות שלהם ואינם אמורים להשתנות, למעט השילוב שנוצר בין גלי מוח איטיים למהירים. בשלב הרביעי מספרם של גלי המוח המהירים יורד באופן הדרגתי, עד למצב בו כמעט כל הגלים המיוצרים על ידי המוח הם איטיים.

שלב 5: שנת החלומות

השלב החמישי והאחרון הוא שלב ה-REM, או בעברית: "שלב תנועות העיניים המהירות". נכנסים לשלב הזה כשעה עד שעה וחצי לאחר ההירדמות, וכפי שניתן להסיק משמו – מגיעים למצב בו תנועות העיניים הופכות למהירות פי כמה. שלב ה-REM כולל שינוים בתסמינים הגופניים שהאדם חווה, שמקבילים למעשה לאלו של אדם ער. בין השאר, העיניים זזות בקצב מהיר, וישנה עלייה בקצב הנשימות (שהופכות לבלתי סדירות), קצב פעימות הלב ולחץ הדם.

זהו השלב בו אנחנו חולמים, אולם זה לא כזה פשוט. התעוררות במהלך שנת החלום היא אפשרית, ופעמים רבות נוצר בלבול במסגרתו האדם מתקשה לתאר את החלומות שלו או הופך אותם לבלתי הגיוניים בעליל. מעצם העובדה שהמוח מפסיק באופן זמני להעביר פקודות לשרירי הגוף, הם משתתקים באופן זמני. החשיבות של שלב ה-REM היא ככל הנראה המרכזית ביחס לאופן בו אנחנו נתנהל בבוקר, כאשר במהלכו הגוף והמוח מקבלים את האנרגיה הדרושה להם לשעות היום.
שימו לב שהאדם כמובן לא יהיה מודע לשלבים האלה ולהתרחשותם. אם בכל זאת אתם חשים שהשינה שלכם לא ממלאת את המצברים, נוטים להתעורר או מתקשים להירדם, כדאי מאוד לגשת למומחה שינה כדי לראות האם אתם סובלים מהפרעות שינה כאלה או אחרות.

לקריאה נוספת:
The 5 Stages of Sleep – Sleep Cycle Center
Stages of Sleep: The Sleep Cycle – American Sleep Association
Summary: Normal Sleep Pattern and Sleep Disorders

אולי יעניין אותך גם:

הפרעות שינה נפוצות: מהן הפרעות השינה הרווחות ביותר?

הפרעות שינה והרגלי שינה בקרב ילדים

האם אתם ישנים מספיק? – בדקו את עצמכם

הפרעות שינה במבוגרים: כל מה שצריך לדעת על בעיות שינה בקרב מבוגרים