נדודי שינה – זה מה שכדאי לדעת על Insomnia

העובדות מראות שאחוז גבוה מבין מהאוכלוסייה סובל מהפרעות שינה, על סוגיהן. הפרעות אלה מקשות מאוד על התפקוד של הסובלים מהן, פוגעות באיכות החייםנדודי שינה Insomnia ועלולות לגרום לנזק משמעותי בטווח הקצר או הארוך. במאמר הבא נתייחס לנדודי שינה, או בשמם הלועזי "אינסומניה" (Insomnia), שעל פי ההערכות יהיו בשלב מסוים מנת חלקם של כ-95% לפחות מהאוכלוסייה. אז מה בכלל גורם לנדודי שינה, ואיך ניתן לשפר את מצבם של אלו הסובלים מהם?

על נדודי שינה

נדודי שינה הם מצב בו האדם מרגיש, או מתלונן, על כך ששנת הלילה שלו אינה מספקת. הקושי הזה עלול להיווצר בתרחישים שונים: החל מבעיות להירדם, דרך יקיצות מרובות או קושי לחזור לשינה לאחר מכן ועד למצב בו האדם ישן לכאורה מספיק שעות, אבל עדיין קם לאחריהן כשהוא תשוש לחלוטין.

מה שמבדיל נדודי שינה מהפרעות שינה אחרות נוגע להשפעה שלהם על האדם החווה אותם. על מנת שמצב של קשיים בשינה יוגדר כאינסומניה לכל דבר ועניין, בוחנים כיצד האדם נפגע מכך. אם בעיות השינה מסבות לו כאבים או גורמות לו לסבל, או לחלופין פוגעות בצורה משמעותית בתפקוד שלו לאורך היום, ייתכן מאוד שהמצב ייחשב לנדודי שינה לכל דבר ועניין.

עולם שלם של נדודים

יש לציין שכיום נהוג לחלק את נדודי השינה לכמה קבוצות עיקריות, על פי הדפוסים הספציפיים שלהם. המצב הפשוט יותר (או אם תרצו – החמור פחות) הוא נדודי שינה חולפים, הנמשכים כמה ימים בלבד. נדודי שינה קצרי מועד ייארכו כמה שבועות, לאחריהם שינת האדם צפויה להיות תקינה. לעומת זאת, נדודים הנחשבים לכרוניים הם מצב בו נדודי השינה פוקדים את האדם במשך חודש לפחות, בתדירות של שלושה לילות בשבוע ומעלה, ובהמשך לכך מביאים לו לסבל ולהפרעות התפקוד שציינו מעלה.

בחלק גדול מהמקרים קשה לאתר את הגורמים הספציפיים הגורמים לאותם נדודי שינה, מה גם שהסיבות עשויות להשתנות בהתאם לסוג הנקודתי של הבעיה ולדרגת החומרה שלה. נדודי שינה חולפים, ובמידה מסוימת גם קצרי מועד, הם פעמים רבות תגובה של נפש האדם (וגופו) לשינויים שהוא חווה או לתקופה עמוסה בלחצים ובמתחים. לכן הם עשויים להיות מופחתים או לחלוף עם ההסתגלות והשבת המצב לקדמותו.

נדודי שינה כרוניים עלולים להכניס לתמונה גורמים נוספים, הקשורים בחלקם לבריאות האדם ולאורח החיים שלו. אדם הסובל מבעיות פסיכולוגיות או נפשיות, סובל ממצבים רפאיים המשפיעים על בריאותו, משתמש באלכוהול או בסמים, נוטל תרופות לצורך התמודדות עם בעיה קיימת, למשל, הוא ב"קבוצת סיכון" גדולה יותר לסבול מהנדודים הכרוניים.

החדשות המעודדות: יש מה לעשות

כאמור, יש מקרים בהם נדודי השינה יחלפו תוך פרק זמן מסוים, אפילו ללא התערבות ישירה. במצבים רבים אחרים כן חשוב לאבחן את הבעיה, על סמך התסמינים ובדרך כלל גם תוך בדיקה מקיפה במעבדת שינה. ככל שהאבחון יהיה מהיר ומדויק יותר, כך גדלים הסיכויים שהטיפול בבעיה יהיה בסופו של יום מעט פשוט יותר.
אם נדודי השינה נובעים מאורח החיים של האדם או מושפעים מהם, ברור ששיפור כל מה שדורש שיפור יכול להקל על המצב. בדרך כלל הקו הראשון של הטיפולים הנקודתיים לבעיה יהיה מתן תרופות, בין אם תרופות מרשם ובין אם לא. כאשר מקור הבעיה הוא נפשי או רגשי, ניתן לטפל בה באמצעות כלים טיפוליים דוגמת טיפול רגשי התנהגותי, טיפול CBT, דמיון מודרך ועוד.

חשוב לציין בשנים האחרונות עלה הביקוש לפתרונות משלימים משדה המשחק האלטרנטיבי, דוגמת צמחי מרפא שנחשבים בעיני לא מעט אנשי מקצוע כיעילים וכבטוחים להתמודדות עם הבעיה – לצד הטיפול הקונבנציונלי בחלק הארי של המקרים.

לקריאה נוספת:
Management of Chronic Insomnia Disorder in Adults: A Clinical Practice Guideline From the American College of Physicians – Annals of Internal Medicine
Insomnia – NIH