שנת צהריים – כדאי או לוותר?

באורח החיים העמוס המאפיין את התקופה הנוכחית, רבים מאיתנו אינם ישנים באופן קבוע את שנת הצהריים למרות שהיא בוודאי יכולה לסייע לכם "להוריד הילוך"שנת צהריים – כדאי או לוותר? ולצבור כוחות לקראת המשך היום. מנגד, יש הסבורים שמדובר ב"מותרות" שלא בטוח שתוכלו להרשות לעצמכם, וששנת היום עלולה דווקא לפגוע בשנת הלילה או להשפיע לרעה על הגוף. חלק בלתי נפרד מכך הוא התחושה הדי נפוצה של "אשמה", לאחר שמעבירים כמה שעות בזמן שיכול לשמש לכאורה לעבודה, ללימודים, לשהייה בחיק המשפחה וכדומה.

השאלה שצריכה להישאל היא עד כמה בכלל מומלץ לבצע את המאמצים הכרוכים בהקפדה על כמה שעות שינה בצהריים. מתן תשובה לשאלה העיקרית, והיא האם שנת הצהריים בכלל מומלצת ועשויה לתרום לבריאות ונפש, יכול לכוון אתכם לעבר הפתרון. כל המידע, וטיפים מועילים, במדריך הבא.

ההמלצה: להקפיד על שנת צהריים

לא חסרות בהן מונהג הנוהל של שנת צהריים, כשהדוגמה המובהקת והמוכרת ביותר היא ספרד בה אחוז גדול מאוד מהעסקים ומהחנויות נסגר באופן קבוע במהלך הצהריים כדי לאפשר לצוות (או לקונים) את המנוחה הנדרשת. כמו כן תוכלו למצוא עסקים רבים, במדינות שונות, בהם סוגרים את המשרד למשך כמה שעות, כשלעיתים המנוחה נעשית בתחומי העסק.

בישראל כידוע אין נוהל מוגדר לשנת צהריים. גם אם כי נראה שבשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מקפידים על כך, עדיין המודעות לחשיבות ה"שנ"צ" נמוכה ביחס לחלק גדול ממדינות העולם. אם לוקחים בחשבון את ההשלכות החיוביות של שנת צהריים, אפשר להבין מדוע.

איך שנת הצהריים עשויה לסייע לנו?

מעבר לעובדה ששנת צהריים עשויה לסייע לשיפור מאזן השינה המצטבר ולמנוע מאתנו עייפות לאורך היום, שעלולה להשפיע גם על הטווח הארוך, פורסמו בשנים האחרונות מחקרים שמראים בין היתר שהיא עשויה לתרום להפחתת לחץ הדם, להקטין את הסבירות לקבלת התקף לב וגם את הצורך שלכם לקבל תרופות ולעבור טיפולים במצבים אלו ואחרים. בדרך אפשר לשפר את המצב ולהקטין את השימוש בתרופות, למטרות אלה ואחרות, על כל הנזקים הפוטנציאליים ותופעות הלוואי שלהן.

בטווח הקצר יותר, בכוחה של שנת הצהריים לתרום להרפיית הגוף והשרירים, להפחית כמובן את ממד העייפות שמלווה אותנו לאורך היום, לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, להגביר את הערנות, להעלות את מצב הרוח ועוד.

אז… איך מקפידים על שנת הצהריים?

לרוב האנשים, ממש לא פשוט לשלב את שנת הצהריים בשגרת החיים באופן קבוע. חלק נוסף בבעיה הוא חוסר ידע אפשרי לגבי הדרך הבריאה והיעילה ביותר לבצע זאת. ההמלצה הגורפת, שמסבירה גם את איסור הרעש המקובל בישראל בשעות האלה, היא בין -14:00 ל-16:00. אם תישנו בשעות מאוחרות יותר, ובמיוחד בשעות אחר הצהריים, יכולים לצוץ קשיים בשנת הלילה שלכם. רצוי להקפיד ככל שניתן על סדר יום קבוע, שאחת ההיבטים שלו הוא השעה בה מתבצעת שנת הצהריים.
בדומה לשנת הלילה, מומלץ מאוד גם כאן להימנע מארוחה דשנה ממש לפי הארוחה, אבל מנגד גם לא להתחיל את השינה כאשר אתם רעבים. ארוחה קלה ומאוזנת יכולה לעשות עבורכם את העבודה, מכל הבחינות. על אותו עיקרון, ובדומה לשנת הלילה, כדאי שתקפידו על אי ביצוע של פעילות גופנית עמוסה מדי בשעה שלפני מועד השינה המתוכנן.

קראו עוד על: מה כדאי ולא כדאי לאכול לפני השינה?

יש גם יוצאים מן הכלל

בכל זאת, שנת צהריים אינה מומלצת לכולם. אם אתם סובלים מנדודי ומקשיי שינה, הפרעות שינה, דיכאון או לחלופין ההתעוררות שלכם מהשינה רחוקה מלהיות חלקה, יכול להיות שהשינה בצהריים תפגע באיכות ובטיב שנת הלילה, שהיא כידוע "הדבר האמיתי". ייתכן שכדאי שתמקדו את המאמצים שלכם בשיפור שינת הלילה ובהפחתת נחירות, אם הן חלק מהבעיה.

לקריאה נוספת:
Napping – Sleep Foundation
Guilty about that afternoon nap? Don’t be. It’s good for you.