דום נשימתי בשינה (Sleep Apnea)

מכירים את הרגע בו אתם מתעוררים לאחר שינה רציפה וממושכת, של שמונה שעות לפחות, אבל עדיין מרגישים כאילו לא ישנתם יותר מכמה שעות? אתם לא לבד,דום נשימתי בשינה (Sleep Apnea) וייתכן מאוד שגם אתם סובלים מהתופעה של דום נשימתי בשינה (Sleep Apena).
במאמר הבא נסביר לכם מהו בדיוק דום נשימה בשינה, ממה הוא נובע ומה אפשר לעשות כדי לשפר את שנת הלילה ואיכות החיים שלכם.

ממה נובע דום נשימה בשינה?

כפי שניתן להסיק משמו, דום נשימתי בשינה הוא מצב בו אתם מפסיקים לנשום במהלך השינה שלכם למשך כמה שניות או יותר. הסיבה העיקרית לכך היא חסימה בדרכי הנשימה, שעלולה להיגרם כשלעצמה עקב כמה גורמים. אזור רקמות השומן בצוואר עלול להיחסם כתוצאה משקיעת שומן, ומכאן שנובע בבעיה הנפוצה במידה רבה בקרב הסובלים ממשקל עודף. ואגב, היא שכיחה יותר בקרב גברים פי שניים בקירוב בהשוואה לנשים.

הנתונים הפיזיולוגיים המבניים של גוף האדם, כולל המשתנים הגנטיים, מסבירים חלק גדול אחר ממקרי דום הנשימה: בין אם מבנה הלסת התחתונה, דרכי אף חסומות או שקדים מוגדלים. בהקשר הזה נציין כי ילדים עלולים לסבול מדום נשימה בשינה עקב מבנה השקדים המוגדל שלהם, אולם הבעיה יכולה להיפתר באופן טבעי או במסגרת ניתוח נפוץ מאוד בגילים המוקדמים.

הסכנות של דום נשימתי בשינה

הפסקת הנשימה במהלך השינה עלולה לפגוע בבריאותם של אלו החווים אותה בטווח הקצר והארוך כאחד. הנזקים החמורים וארוכי הטווח של התופעה כוללים בין היתר עלייה ברמות לחץ הדם המעלה את הסיכון ליתר לחץ דם על סיכוניו המרובים, הגדלת הסבירות לאירועים מוחיים (כולל שבץ מוחי) וכן העלאת הסיכויים להתפחותן של מחלות לב כרוניות. באופן לא מפתיע, הסיכונים האלו קיימים בעיקר בקרב אנשים הסובלים מהפרעת השינה במשך תקופה ארוכה, מבלי שהיא מטופלת.

אסור לשכוח שגם כאשר לא נפגעים איברי ומערכות הגוף, תפקוד האדם צפוי לרדת בצורה משמעותית עקב הפגיעה באיכות, ברציפות ובטיב השינה. האדם עלול לחוש כאמור עייפות במהלך היום, המביאה לפגיעה בתפקוד שלו, בריכוז ובפרמטרים אחרים, ליצור אצלו כאבי ראש או סחרחורות, לגרום לכך שהוא יתנהל בצורה עצבנית וחסרת סבלנות במהלך היום וכן הלאה. בעקבות ההפרעה עלולים להתפתח אצל האדם נדודי שינה, שרק הופכים את הבעיה למורכבת יותר, וכן נחירות על הנזקים האפשריים והסכנות שלהן.

מה ניתן לעשות?

החדשות המעודדות הן שבהחלט ניתן להתמודד עם דום נשימה חסימתי במהלך השינה. אם אתם חושדים שהבעיה קיימת אצלכם – עקב התסמינים שתוארו מעלה או דיווח של בן/בת הזוג על מה שנראה כמו הפסקת שינה בה הם נתקלו – יש לגשת אל רופא שינה. האבחון והבדיקה בפועל תיעשה במעבדת שינה, בה מבלים את הלילה תוך ניטור של מדדי הגוף והפרמטרים הרלוונטיים לשינה. במסגרת זו גם קובעים עד כמה הבעיה, אם קיימת, היא אכן חמורה. קביעה זו תשפיע מטבע הדברים על תוכנית הטיפול.

מבחינה מעשית, ניתן לשפר את מצב השינה באמצעות טיפולים משדה המשחק הקונבנציונלי, בשילוב טיפולי רפואה משלימה וכלים אחרים. בשלב הראשון, ובמקרים פשוטים, מנסים לרוב לתקן את מה שדורש תיקון בבריאות האדם (למשל משקל הגוף), באורח החיים שלו ובהרגלי השינה. לעיתים החלפת מזרון או אפילו תנוחת שינה יכולים להקל מאוד על המצב. במקרה בו מדובר בבעיה הנובעת מסיבה מבנית או פיזיולוגית, ייתכן שיהיה צורך בביצוע של הליך כירורגי כזה או אחר, או לחלופין להשתמש בהתקן אוראלי המושם בתוך הפה, במסיכה המזרימה לתוך הגוף אוויר בלחץ חיובי ובכלים נוספים, המותאמים לכל אדם באופן פרטני.

לקריאה נוספת:
What Are the Signs of Symptoms of Sleep Apnea? – NHLBI
Sleep Apnea – NHS

אולי יעניין אותך גם:

האם אתם ישנים מספיק? – בדקו את עצמכם

הפרעות שינה במבוגרים: כל מה שצריך לדעת על בעיות שינה בקרב מבוגרים