הפרעות שינה בילדים

לגדל ילדים זה לא דבר פשוט, עם כל האושר שבכך. ההורה הממוצע עשוי למצוא את עצמו "נאבק" על מנת להקנות לילדיו את הערכים והדגשים בתחומים השונים שלהפרעות שינה בילדים חייו, שיכולים ללוות אותו גם עשרות שנים קדימה. השינה היא חלק בלתי נפרד מכך. למרות שילדים זקוקים לפחות שינה מאשר תינוקות או פעוטות, למשל, מצב של שינה שאינה איכותית או מחסור בשעות השינה עלול לפגוע בילדים בטווח הקצר והארוך כאחד. אז מה עושים כדי לשפר את השינה שלהם?

הרגלי השינה הנכונים של הילדים

חשוב להדגיש בנקודה הזו שבשינה, כמו בשלל היבטים אחרים בחיי הילד, לכל אחד או אחת יש את הצרכים והמאפיינים שלהם. יש ילדים שזקוקים עדיין לשנת הצהריים עד לגיל מאוחר יחסית, בעוד אחרים יוכלו להיות פעילים גם בשעות הלילה ולא ממש לרצות לשכב במיטה. ההורה מכיר את הילד שלו הכי טוב ויודע מה מפריע לו לשינה, וככל הנראה באיזו דרך אפשר לשאוף לשפר את הרגלי השינה שלו.

אם נצמדים להנחיות הכלליות של רוב המומחים בתחום, הרי שמדובר כאן ב-13-10 שעות שינה עבור ילדים "קטנים" (גיל 5-3), 11-9 שעות שינה לבוגרים יותר (12-6) ו-9-8 שעות לפחות עבור מתבגרים מעל גיל 12 (שיוכלו לעיתים להסתדר גם עם שבע שעות). המספרים האלו רחוקים מלהיות עובדה מוגמרת או מדע מדויק, כמובן, אבל זהו בהחלט מודל שאתם יכולים לשאוף אליו.

הבעיה העיקרית: הסחות הדעת

ישנן הפרעות שינה שעלולות להופיע אצל ילדים בכל גיל, וכמובן שגם מבוגרים. למרות שבדרך כלל השכיחות אצל הצעירים שבחבורה נמוכה באופן יחסי, עדיין תוכלו למצוא ילדים אשר סובלים מבעיות דוגמת נחירות, דום נשימה בשינה, נדודי שינה וכן הלאה. אם ההורים רואים שהילד שלהם עייף לאורך היום למרות שהעביר את הלילה בשינה, לכאורה, או אפילו מבחינים בתסמינים שמעידים על כך שמשהו אינו כשורה – רצוי לגשת לאבחון ולייעוץ רפואי בהקדם. אין ממש מה להפסיד מכך.

קושי אחר, שלדעת הורים רבים נפוצים עוד יותר, הוא העובדה שהילדים פשוט אינם ששים לישון על רקע הפיתויים שמחכים להם בשעות הלילה (ואפילו השעות הקטנות של הלילה). נטפליקס, רשתות חברתיות ומשחקי רשת הם חלק מה"אויבים", כשילדים ובני נוער רבים מעדיפים להיחשף אליהם דווקא בשעות הערב. את השעות האלה חלקם רואים כמנוחה או אפילו כפריקת עול אחרי הלימודים והלחצים של חיי היום יום. הם מסוגלים לשקוע במשחק שהם אוהבים או בסדרה שהם מכורים אליה במשך שעות על גבי שעות, במיוחד על רקע העובדה שבמהלך היום עשוי להיות עבורם קשה לשלב פעילויות פנאי ובידור בכמות מספקת.

אז מה עושים?

עליכם, בתור הורים, להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לשינה של הילדים שלכם. זכרו שבעיות השינה עלולות (ואפילו צפויות) לפגוע בתפקוד של הילדים שלהם במהלך היום, למשל ברמות הריכוז או הקשב – מה שיגדיל את הסיכויים לפגיעה בלימודים. ילד שאינו ישן מספיק עלול להיות עצבני ומתוח, וגם זה לא תורם לו באפיקים השונים של חייו. זאת כמובן לצד אותם נזקים אפשריים של מחסור בשינה, אשר בכוחה השלילי לפגוע במערכות הגוף או באיבריו.

מומלץ לגשת לאבחון בכל חשד, אפילו בסיסי, לבעיות שינה. יש כיום מגוון כלים טיפולים שיכולים להקל על הילדים ובני הנוער בשינה, חלקם בטוחים לחלוטין. חשוב לנסות ולאתר את שורש הבעיה ולנסות לפתור אותו: החל מטיפול אישי, נפשי או רגשי המתייחס לרבדים העמוקים שמקשים על הילד, דרך רופא שינה ועד לביצוע התאמות שונות (יש שיגידו הגבלות) בשגרת היום והלילה של הילדים.

לקריאה נוספת:
Cognitive and Behavioral Interventions to Improve Sleep in School-Age Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis
How to Sleep Better: 10 Tips for Children and Teenagers – Raising Children