הפרעות שינה בתינוקות

כל הורה מכיר את זה: החודשים הראשונים לחייו של התינוק, שאינם פשוטים לצליחה כלל וכלל. אחד הקשיים העיקריים הם הלילות, שהופכים למורכבים על רקעהפרעות שינה בתינוקות ההתעוררויות החוזרות ונשנות של התינוק, הבכי והצורך להבין מה בדיוק מפריע לו: רעב, קקי בחיתול או סתם חיבוק מאבא או מאמא.
גם אם המצב הזה נראה טבעי, לפחות בתקופת החיים הראשונה של התינוק, אתם יכולים גם לשאוף אחרת. במאמר הבא נציג את דפוסי השינה המומלצים בקרב תינוקות ונסביר לכם מה אפשר לעשות כדי לשפר את הלילות שלו, וכמובן שגם שלכם.

אז כמה שעות התינוק צריך לישון?

כידוע, ההמלצות לגבי היקף שעות השינה במהלך היממה משתנות בהתאם לקבוצת הגיל אליה משתייכים. העובדה שנדרשות שעות שינה מרובות ביותר בחודשים הראשונים לחיי התינוק לא תפתיע אתכם ככל הנראה. השינה קריטית להתפתחות התקינה של מערכות הגוף של התינוק, כשמנגד תינוק שאינו נם מספיק עלול להיפגע, לסבול מבעיות בריאותיות והתנהגותיות, וכמובן שגם להיות עצבני ועייף במהלך היום.

אם נצמדים למספרים, בדרך כלל מדברים בחודשיים הראשונים לחיי התינוק על טווח שנע בין 10 ל-18 שעות שינה במהלך היממה. הממוצע נמצא איפשהו באמצע, סביב כ-14 שעות שינה. ככל שהתינוק גדל כך שנת הלילה שלו מתארכת, והוא זקוק לפחות שעות שינה במהלך היום. עד גיל שנתיים בערך התינוק יכול לשמור על אותו מספר של שעות שינה, אם כי החלוקה משתנה: יותר שעות שינה במהלך הלילה, פחות שעות ביום. כמובן שהמספרים האלה רחוקים מלהיות מדע מדויק, אבל הם בהחלט צריכים להיות השאיפה שלכם.

כך משפרים את שינת התינוק

המטרה שלכם, בתור הורים, היא לשפר הן את היקף השינה והן את איכותה. חשוב שאתם תנהלו את סדר היום של התינוקות, ולא תתנו להם לנהל אותו. אחד ההיבטים המרכזיים של כך הוא הקפדה על סדר יום קבוע ככל שניתן. לצד המטרה לישון בשעות קבועות פחות או יותר, מדובר כאן בקביעת הרגלי שינה (מה שידוע בתור "טקס שינה") – כלומר, סדר הפעולות שמבצעים מדי יום בשעות הערב ולקראת השינה, דוגמת אמבטיה, ארוחת ערב, סיפור לפני השינה וכן הלאה.

בחודשים הראשונים לחיי התינוק ניתן להשתמש ב"כלי עזר" שונים, דוגמת מוזיקה או נענוע בידיים, אבל ההמלצה היא להפחית אותם ואף להפסיק ככל שהתינוק גדל. הכול למען העצמאות העתידית שלו והשאיפה שבשלב מסוים הוא יוכל להירדם לבד. התמונה דומה גם בכל הנוגע להאכלת או להנקת הלילה, מצרך הכרחי ברוב המקרים בחודשים הראשונים לחיי התינוק שניתן לצמצם ולהעלים ככל שהזמן עובר.

אתגר חשוב נוסף הוא להימנע ממצב בו התינוק שלכם פשוט עייף מדי, מה שמביא לכך שהוא נעשה עירני ועצבני – והופך את ההרדמה שלו למשימה מורכבת פי כמה. יש לזהות את סימני העייפות של התינוק כאשר הם מתחילים, דוגמת בכי, שפשוף עיניים, גבות ורודות, משיכת אוזניים וכן הלאה. זהו הרגע להרדים אותם, כשהגישה לפיה מעדיפים "להתיש" את התינוק בשעות היום והערב כדי להביא לכך שיישן טוב ועמוק יותר בלילה היא שגויה מיסודה.

הערה חשובה לסיום: בהרבה מאוד תרחישים, קשיי שינה אצל תינוקות פוגעים מטבע הדברים גם בשנת הלילה של ההורים שלהם, בתפקוד היום-יומי שלהם ולעיתים בבריאותם. הקפידו על שעות שינה תקינות ככל שניתן, עם אפשרות להשלמה במהלך היום אבל לא על חשבון שנת הלילה. חלוקת כוחות ותפקידים בין בני הזוג יכולה מאוד להקל על שניהם ולהפוך את ההרדמות לפשוטות יותר. הורה עייף יתקשה לתפקד בצורה בריאה לאורך זמן, וממש לא בושה לבקש עזרה.

לקריאת נוספת:
Babies and Sleep – Sleep Foundation
Sleep and physical growth in infants during the first 6 months – Sleep in Infants
Infant Sleep Predicts Attention Regulation and Behavior Problems at 3–4 Years of Age

אולי יעניין אותך גם:

הפרעות שינה בפעוטות: אילו סוגי הפרעות שינה נפוצים בפעוטות? וכיצד מטפלים בהן?

בדקו מדוע אתם מתקשים להירדם? כל הסיבות האפשריות ואיך להתגבר עליהן

מתבגרים: לכמה שעות שינה בני נוער זקוקים? ואילו הפרעות שינה נפוצות בנעורים?