הפרעות שינה בפעוטות

כל הורה יוכל לספר באריכות על החשיבות של שינה בקרב תינוקות, פעוטות וילדים. השינה חיונית להתפתחות התקינה שלהם, לבריאות שלהם (כיום ידועים אינספורהפרעות שינה בפעוטות נזקים אפשריים של היעדר שינה) ולהתנהגות שלהם לאורך היום, כאשר פעוט שמצליח לישון מספיק ובצורה איכותית יהיה לרוב רגוע יותר.
מה שרבים לא מתייחסים אליו הוא שהדרישות והדגשים לגבי השינה משתנים בהתאם למאפייני הילד, ובעיקר הגיל שלו. במאמר הבא נציג בפניכם את כל מה שחשוב לדעת על שינת פעוטות ונסביר לכם מה תוכלו לעשות כדי לשפר אותה ככל שניתן.

אז… לכמה שעות שינה זקוקים פעוטות?

בשלב הראשון, חשוב לציין שאין הגדרה חד משמעית של "פעוט". אנחנו נתייחס כאן לרוב לקבוצת הגיל שלאחר החודשים הראשונים בחיי התינוק (למשל, מגיל חצי שנה על פי חלק מההגדרות) ועד לשנה השנייה או השלישית לחייו. שימו לב שגם בתוך הטווח הדי רחב הזה תמצאו כמה קבוצות גיל, הנבדלות זו מזו בכל הנוגע להמלצות השינה. ניתן לציין באופן כללי שמספר שעות השינה הוא מקסימלי בחודשים הראשונים לחיי התינוק ויורד בהדרגה עם השנים, וכך גם לגבי החלק היחסי של שינת היום לעומת שינת הלילה.

על פי ההנחיות של ה-National Sleep Foundation הבינלאומי, שאומצו לפני כמה שנים על ידי משרד הבריאות הישראלי, מדובר בין השאר בדגשים הבאים לגבי האוכלוסיות הצעירות:

  • מגיל הלידה ועד גיל שלושה חודשים: 19-11 שעות שינה ביממה
  • גיל ארבעה חודשים עד שנה: 18-10 שעות שינה ביממה
  • גיל שנה עד גיל שנתיים: 16-19 שעות ביממה
  • גיל שלוש עד חמש: 13-10 שעות שינה ביממה
כמובן שהמספרים האלו רחוקים מלהיות עובדה מוגמרת או מדע מדויק. לכל פעוט יש את הדרישות הנקודתיות שלו, כשאפשר לטעון שחשוב לא פחות עבור ההורים לזהות את סימני העייפות של ילדיהם ולשאוף לכך ששגרת החיים שלהם תהיה קבועה ככל שניתן. עם זאת הקווים המנחים שהובאו כאן הם בהחלט בגדר מצב שאתם יכולים לשאוף אליו ולעשות את המאמצים להגיע אליו.

דגשים בדרך לשינה האיכותית בקרב פעוטות

כפי שציינו קודם לכן, שינה תקינה חיונית למען התפתחות הילדים בכלל והפעוטות בפרט. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הורמון הגדילה, המופרש במהלך השינה ודורש לכן מספיק שעות. יש לציין שבניגוד לחששות של חלק מההורים, התעוררויות של הפעוט לצורך אוכל למשל – שהן בלתי נמנעות – אינן פוגעות בהתפתחותו התקינה על רקע העובדה שהפרשת ההורמון נעשית במיוחד בשלבים המאוחרים של השינה, המוגדרים כ"שינה עמוקה". הפעוט עשוי להשלים את השעות האלה במהלך היום, מה שלא בטוח אגב שההורים שלו יוכלו לעשות. אבל זה כבר סיפור אחר.

העובדות מראות שככל שהחודשים עוברים, הילד מפתח את היכולת שלו לישון בצורה רציפה ובהמשך גם להירדם עצמאית. בסביבות גיל חצי שנה הפעוט יכול פעמים רבות לישון רצוף חמש שעות לפחות בלילה ולצמצם את השינה במהלך היום לפעמיים או אפילו לפעם אחת. כפי שציינו קודם, אם הפעוט הוא אכן רגוע, שליו ומתפקד היטב במהלך היום סבירות גבוהה שהוא מקבל את השינה לה הוא זקוק. מנגד, סימנים של חוסר מנוחה כללי עלולים להצביע בין היתר על בעיות שינה.

בהקשר הזה, יש להדגיש כי ייתכנו הפרעות שינה בקרב פעוטות כאשר ההפרעה השכיחה ביותר היא כזו הקשורה להתנהגות שלו: פעוט שמתרגל "יותר מדי" להתניות שינה שהוא כבר לא זקוק להן מבחינה ביולוגית, דוגמת הירדמות על הידיים או שינה לצלילי מוזיקה מרגיעה. משלב מסוים מומלץ לצמצם את ההתניות האלה בהדרגה, עד למצב בו הפעוט יוכל להירדם פחות או יותר בצורה עצמאית.

לקריאה נוספת:
Toddler Sleep: What to Expect? – Raising Children
How Much Sleep Do Children Need? – Grow by WEBMD
Sleep and Your 1 or 2 Years Old – Kids Health
Children and Sleep – Sleep Foundation

אולי יעניין אותך גם:

זה מה שחשוב לדעת על על הפרעות שינה בקרב תינוקות

מהם חמשת שלבי השינה?

מתבגרים: לכמה שעות שינה בני נוער זקוקים? ואילו הפרעות שינה נפוצות בנעורים?