טיפול בהפרעות שינה

הפרעות שינה עלולות לפגוע באיכות ובמשך השינה, ועקב כך בתפקוד שלכם לאורך היום או אפילו בבריאות שלכם. למרות שיש מגוון רחב של הפרעות שינה,טיפול בהפרעות שינה המודעות לגביהן היא פעמים רבות נמוכה מדי. התוצאה היא שאחוזים לא מבוטלים מהאוכלוסיה מתעלמים מבעיות השינה, בהנחה שבשלב מסוים הן יחלפו, או אפילו אינם מודעים להיצע הטיפולים הרחב הקיים כיום לבעיות מהסוג הזה.

במאמר הבא נציג בפניכם כמה דרכי טיפול בהפרעות שינה הנחשבות ליעילות במיוחד, ונסייע לכם להבין כיצד למצוא את הפתרון האידיאלי עבורכם.

הצעד הראשון: איתור שורש הבעיה

הפרעות שינה עלולות להיגרם עקב מכלול רחב של גורמים, כך שאתגר מרכזי הוא לנסות ולזהות אותם מוקדם ככל שניתן. לעיתים מקור הבעיה הוא נפשי או רגשי, מה שמכניס אותנו לשדה המשחק של הטיפולים הפסיכולוגיים, הפסיכיאטריים וכן הלאה, ולשיטות שעשויות להיות יעילות דוגמת דמיון מודרך או טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT).

אם הפרעות השינה נגרמות עקב בעיות בריאותיות ומחלות, או לכל הפחות מוחמרות על ידן, חשוב לאתר את הבעיה השורשית. ייתכן מאוד שפתרון שלה באמצעות תרופות, ניתוחים והליכים אחרים יפחית את התסמינים של הפרעות השינה ובכך יחזיר את האדם הסובל מהן למסלול הנכון.

בחלק גדול מהמקרים, האדם אינו סובל מבעיות גופניות או נפשיות אלא משגרת חיים אשר מקשה עליו לישון. זה בדיוק הרגע בו חשוב לסגל הרגלי שינה בריאים ככל שניתן, דוגמת הקפדה על סדר יום קבוע ככל שניתן, יצירת תנאי שינה מיטביים (מינימום הסחות דעת למשל), בחירה נכונה של מזרון איכותי וכן הלאה.
טיפולים נפוצים לבעיות שינה

תרופות

אנשים הסובלים מהפרעות שינה עשויים בסבירות גבוהה לקבל תרופות שעשויות לשפר את המצב משמעותית. יש כיום כדורי שינה נפוצים, שעשויים להקל על ההירדמות, למנוע נדודי שינה ואף לתרום לכך ששינת הלילה שלנו תהיה איכותית. הבעיה היא שהטיפולים האלה אינם יורדים תמיד לשורש הבעיה, וכן שלתרופות האלה – בעיקר תרופות המרשם שביניהן – יש תופעות לוואי אפשריות שחשוב להכיר מבעוד מועד.

טיפולים התנהגותיים

כפי שציינו קודם לכן, טיפולים התנהגותיים בהחלט יכולים להיות חלק מתמונת ההתמודדות עם הפרעות שינה. הטיפולים הפסיכולוגיים או הנפשיים מנסים לאתר את הגורם העיקרי המביא להפרעות השינה בחלק מהמקרים, אולם באפשרותם להתמודד בצורה ישירה יותר עם התסמינים המקשים על השינה. כך למשל ניתן ללמוד דרך הטיפולים שיטות להרגעת הגוף והנפש טרם השינה, דרכים לשלוט על החשיפה לגירויים וכן הלאה.

עזרי שינה

כיום יש מגוון לא מבוטל של אביזרים ועזרים לשיפור השינה, ונראה שהרשימה רק הולכת ותופחת משנה לשנה. לצד הדגשים החשובים שחייבים ללוות אתכם בבחירה של מזרון או מיטה, תוכלו להוסיף למשוואה כרית מיוחדת המיועדת לסובלים מהפרעות שינה שונות, מכשיר או מדבקות נגד נחירות, כיסויי עיניים, מכשירי "רעש לבן" (מתאימים במיוחד לפעוטות) ועוד.

מכיוון שמדובר בחלק מהמקרים בפריטים בסיסיים מאוד, הזמינים לכל דורש, ניתן לשקול שימוש בהם בחיוב ולראות האם הם מקלים במידה מסוימת על הפרעות השינה. מומלץ שלא לפתח תלות בשום מכשיר או אביזר שינה.

מה יש לרפואה המשלימה להציע?

בשנים האחרונות, הביקוש לפתרונות מקשת הרפואה המשלימה (או האלטרנטיבית) עלה בצורה משמעותית. למרות שלא כל הפתרונות בשדה המשחק הזה אכן מוכחים מספיק מבחינה מחקרית, רבים יטענו שהם אלו שעשו עבורם מהפכה של ממש בחיים: באופן בלעדי או בשילוב עם הטיפולים משדה המשחק הקונבנציונלי.
טיפולים דוגמת ביופידבק, נטילת צמחי מרפא או דיקור סיני עשויים להקל במקרים מסוימים על הסובלים מהפרעות השינה. לכן ניתן לשקול בחיוב את שילובם בתוכנית הטיפולים הכוללת, מה גם שברובם הם לא אמורים להסב נזק כלשהו לגוף.

לקריאה נוספת:
Sleep Problems: Diagnosis and Treatments Explained – WEB MD
https://www.aastweb.org/blog/how-to-diagnose-treat-the-5-most-common-sleep-disorders
Guidelines for the Treatment in Sleep Disorders

 

אולי יעניין אותך גם:

המדריך לשינה טובה – כך תכוונו את השעון המעורר ותקומו רעננים

הפרעות שינה נפוצות: מהן הפרעות השינה הרווחות ביותר?