טיפול בנחירות

נחירות הן מצב רפואי שרחוק מלהיות נעים, הן עבור האדם הנוחר והן מנקודת המבט של האנשים הישנים בסמוך אליו (ולעיתים – בחדרים אחרים של הבית). תופעהטיפול בנחירות זו, במסגרתה דרכי הנשימה נעשות צרות מסיבות שונות, דוגמת משקל עודף, תנוחה "שגויה" של השינה, מבנה טבעי בעייתי של רקמות הגרון ועוד.
רצוי מאוד שלא להשלים עם הנחירות, אלא לגשת לאבחן את הבעיה בהקדם: נחירות עלולות להצביע למשל על דום נשימה בשינה, בעל סיכונים בריאותיים שונים ולעיתים חמורים. החששות המעודדות הן שמוצעות כיום מגוון דרכי טיפול בנחירות, חלקן יעילות במיוחד, ורצוי להתרשם מהן (לעיתים גם לנסות) ולראות מה עובד הכי טוב בשבילכם. חלק מהפתרון מתחיל בזיהוי נכון של דפוסי הנחירה או הגורם שלה.

הטיפולים המרכזיים לנחירות

שינוי תנוחת השינה

הנקודה החשובה שהכרחי לציין, בהקשר הנוכחי, היא שנחירות במהלך השינה הן בעיה שהמקור שלה הוא ברוב המקרים גופני. בחלק גדול מהמקרים, המפתח הוא שינוי הרגלי השינה. מכיוון שתנוחת השינה עשויה להשפיע על הנחירות, מומלץ לנסות כאשר יש בעיה לשנות את התנוחה, כדי לראות האם ישנו שינוי לטובה או לרעה.

הקפידו על דפוסים קבועים של שינה, ככל שניתן, מה שיכול לשפר את הנחירות וגם את איכות ואורך השינה הכלליים. דגש ראשון הוא שינה על הצד, במקום שינת גב, כשבנוסף ניתן ליצור הגבהה מלאכותית של הראש והצוואר. הקפידו על דפוסים קבועים של שינה, ככל שניתן, מה שיכול לשפר את הנחירות וגם את איכות ואורך השינה הכלליים.

שינוי הרגלי החיים

הנתונים הפיזיים שלכם והרגלי החיים עשויים לקבוע רבות את דפוסי הנחירות, התדירות ודרגת החומרה. כמובן שמומלץ להקפיד על משקל תקין ככל האפשר ועל חיזוק הגוף והשרירים, צעד שעשוי לשפר את מצבכם הגופני – ולהקטין מאוד את הנטל הכרוך בנחירות. יש תרגילים וספורט שיביאו לחיזוק של שרירי הגרון, ובכך יסייעו לפתור את הבעיה.

חשוב להימנע מעישון ומצריכה מוגברת של אלכוהול ומאכלים הנחשבים למעוררים (למשל, בעלי קפאין). מנגד, יש מאכלים ו"תרופות סבתא" שנחשבים ליעילים, גם אם לא כולם מוכחים מחקרית: בשר רזה, ירקות, חליטות תה שונות.

ביצוע תרגילים

במקרים בסדר גודל קל עד בינוני, ביצוע תרגילי גרון ונשימות מדי יום עשוי לחולל פלאים של ממש. בין התרגילים שעשויים להיות מועילים בהקשר הנוכחי אפשר למנות חזרה על תנועות ה-ABC בכל יום לכמה דקות, סגירת השפתיים והידוקן למשך כחצי דקה ביום, הזזת הלסת (כאשר הפה פתוח) לכל אחד מצדי הפה, למשך כ-30 שניות בכל צד, גם כאן באופן יום-יומי.

מטפלים באף, מגדילים את הנחירות

במקרים רבים, ה"אשם" המרכזי בבניית הנחירות הוא אף סתום. לכן חשוב לזהות את הבעיה ולטפל בה, כשגם כאן יש מכלול פתרונות. תוכלו לבחור בתרופות קונבנציונליות ובתרסיסים להפחתת גודש מהאף, אבל למשך כמה ימים בלבד (בהנחיית הרופא המטפל או רופא שינה) כדי להימנע ממצב בו הטיפול דווקא מחריף את ממדי הבעיה.
עוד ניתן להזכיר מי מלח, אמצעי שטיפה ייעודיים לאף או פתרונות מעולמות הרפואה המשלימה – למשל מריחה של מנטה על הבגדים או הכרית כדי לפתוח את דרכי הנשימה.

התקנים דנטליים

במקרים חמורים של נחירות, או כאשר טיפולים אחרים שנעשו לא הוכיחו את עצמם כיעילים מספיק, ייתכן שיהיה צורך להשתמש בהתקנים ובמוצרים ייעודיים. דוגמה לכך היא התקן המיועד להתמודדות עם נחירות בלסת התחתונה, התקן פלסטיק אותו מרכיבים על גבי הנחיריים, מדבקות לאף ועוד.

ניתוחים ופתרונות מתקדמים

נחירות ממושכות או כאלה שמגיעות באופן תדיר במיוחד, עשויות להכניס לתמונה טיפולים המבוססים על טכנולוגיות שונות – לדוגמה, טיפולי לייזר או טיפול באמצעות גלי רדיו.
במישור הכירורגי, המיועד לרוב למקרים הקשים ביותר, תמצאו כמה סוגים של ניתוחים. הם מיועדים בעיקר למקרים בהם הבעיה הגורמת לנחירות היא מבנית, ועשויה לפתור את הבעיה מהשורש. עם זאת, מדובר בפעולה שעלולה להיות כרוכה בתופעות לוואי ולגרום לנזקים שונים, כאשר היא מתבצעת באופן שגוי.

לקריאה נוספת:
15 Remedies That Will Stop Snoring – Healthline
How to stop snoring naturally: 10 remedies – Sleep Cycle

אולי יעניין אותך גם:

סובלים מהפרעות שינה? מגוון אפשרויות טיפול בהפרעות שינה עומדות לרשותכם

הפרעות שינה והרגלי שינה בקרב ילדים

הפרעות שינה במבוגרים: כל מה שצריך לדעת על בעיות שינה בקרב מבוגרים

הפרעות שינה בקרב קשישים: אילו בעיות שינה נפוצות בקשישים? וכיצד מטפלים בהן?

מתבגרים: לכמה שעות שינה בני נוער זקוקים? ואילו הפרעות שינה נפוצות בנעורים?