נחירות

נחירות, על פי ההגדרה הבסיסית והדי מובנת מאליה, היא מצב בו אנחנו מפיקים רעשים במהלך השינה כתוצאה מהיצרות של דרכי הנשימה. רעש זה נוצר בחלקונחירות האחורי של הפה, והוא עשוי להיות בדרגות עוצמה שונות: החל מרעש קל ובסיסי שלא מצביע פעמים רבות על כלום מבחינה רפואית, ועד לרעשים עזים מאחוריהם עלולות להסתתר מגוון בעיות רפואיות ומחלות.
מכאן נובע שמלבד המטרד שמעורר הרעש לסביבתו של הנוחר ולפגיעה האפשרית של הנחירה באיכות השינה, יש צורך בחלק גדול מהמקרים לתהות על קנקנן של הנחירות ולראות מה בדיוק מסתתר מאחוריהן.

ממה נובעות נחירות?

השאלה הראשונה שיש לשאול היא מהם הגורמים שעלולים לגרום לנחירות ולהסביר אותן. למרבה הצער מדובר כאן בלא מעט גורמים אפשריים, כאשר שילוב בין כמה מהם הוא בהחלט בגדר אפשרות סבירה. חלק מהגורמים אינם באחריותו או "באשמתו" של האדם, אלא נובעים מהמבנה הפיזיולוגי שלו. תחת הקטגוריה הזו ניתן למנות שקדים גדולים, חסימה מבנית באף, ענבל ארוך, ריפיון בחיך ועוד. שינויים אלה עלולים ליצור מצב בו חלקי הפה השונים מתחככים ביניהם במהלך השינה וגורמים לרעש אותו אנחנו מזהים כנחירה.

עישון אינו מומלץ מאלף ואחת סיבות, כאשר בהקשר הנוכחי הוא מעלה בצורה משמעותית את הסיכויים לנחירות במהלך הלילה (שימו לב שמדובר כאן בעישון אקטיבי ופאסיבי כאחד). בין השאר, העישון עלול לגרות את האזור ולגרום לדלקות ולשינויים מבנים בדרכי האוויר, כולל כמובן היצרות. פגיעה אפשרית נוספת של העישון היא במערכת העצבים, וליתר דיוק העצבים המרכיבים את דרכי האוויר העליונות.

גורמים אפשריים נוספים לנחירות הם משקל עודף, תנוחת שינה שאינה נכונה או לא מתאימה לאדם מסוים, נטילת תרופות מסוימות, גנטיקה וגם גיל, כאשר הסיכויים לנחירות עולים ככל שהאדם מזדקן עקב היצרות הגרון והיחלשות טבעית של שרירי הגרון. מבחינה מגדרית גברים נוחרים הרבה יותר מנשים, אצלן הנחירות שכיחות בעיקר לאחר גיל המעבר וכמעט ולא קיימות קודם לכן.

האם חשוב לטפל בנחירות?

את השאלה הזו שואל את עצמו בוודאי כל אדם אשר הוא או סביבתו הקרובה סובלים מנחירות. על פניו, הנחירות כשלעצמן אינן מהוות סכנה. אבל, וזה אבל גדול מאוד, ניתן ולעיתים אף מומלץ לטפל בהן עקב אותה פגיעה באיכות השינה ומתוך חשש שמאחורי הנחירה מסתתרות בעיות בריאותיות הדורשות טיפול. כך למשל נחירה רועשת או תדירה מאוד עלולה להצביע על דום נשימה בשינה, הפרעת שינה הפוגעת באיכות השינה במקרים הפשוטים ועלולה לסכן חיים במצבים החמורים יותר.

מכיוון שחלק מהגורמים לנחירות נובעים מאורח החיים של האדם, הרי שביצוע שינויים מסוימים בו עשוי להקל על המצב – מה גם שחלק מהשינויים האלו הם מומלצים עבור בריאות הגוף והנפש בלי קשר לכך. לצד זה תוכלו למנוע מגוון טיפולים לנחירות, ביניהם מדבקות חד פעמיות (ללא מרשם) המושמות על גבי האף במטרה להרחיב את פתי הנחיריים, מסכות אוויר בעלות לחץ חיובי המביאות להזרמת אוויר לפה ולאף של האדם הנוחר או התקנים להשמה על גבי השיניים לשינוי מבנה הלסת. יש לבצע לעיתים ניתוחים כירורגיים, המותאמים למצבים המורכבים יותר או לחלופין כאלה בהם הפתרונות הפשוטים יותר לא הביאו לשינוי המתבקש בנחירות.

הערה חשובה נוספת לסיום: חלק מרכזי בהתמודדות עם הנחירות קשורה ליחסים שלנו עם הגורמים הנמצאים לידינו במהלך השינה, לרוב בן או בת הזוג. מומלץ מאוד לנהל שיחות על נושא הנחירות במסגרת הזוגית, לחשוב ביחד על פתרונות, והכי חשוב – לא להאשים את האדם הנוחר או להשתמש בנחירות כ"תירוץ" להציף את כל מה שבעייתי בתא המשפחתי או בזוגיות. ניתן אף להשתמש באדם הקרוב לנו לצורך אבחון הבעיה, לדוגמה בכל הנוגע להיקף הנחירות, לשאלה האם הן נעשות בפה פתוח או סגור, לתנוחת השינה המגבירה את הנחירות וכן הלאה.

לקריאה נוספת:
How to Stop Snoring – Help Guide
How to Stop Snoring – Sleep Foundation

אולי יעניין אותך גם:

הצד האפל של הירח: כל מה שבאמת חשוב לדעת על סהרוריות